Sunday 14 August 2016

Membaiki TV Philips Model 32PFL3406 :: Problem: Standby ok tapi tak boleh start

Assalamualaikum..



Tv ni problem dia lampu standby menyala. Tekan button power ok ada respon, Cek voltage, memang tv dapat proses arahan untuk start, dan cuba untuk start. Segala supplynya normal, 5v, 24v, 12v tapi lepas start sejenak, dia cutoff.

Untuk kes ini dan model ni, tak dapat nak dibaiki. Tak dapat sparepartnya. Tutup balik, jangan buang masa customer menunggu, elok owner try kat tempat lain, kot-kot ada yang simpannya sparepartnya. Aku kurang berminat jadi orang tengah, sub-sub ni.. lebih suka customer direct deal dengan pomen lain.. buat masa ni la hehe..

Aku harap kita sebagai pomen, kalau tak jupe cara nak baiki, cakap terus terang. Jangan reka kata skrin rosak dan sebagainya. Menipu satu hal, kesian kat owner tv, entah-entah tv tu masih boleh dibaiki tapi dibuangnya sebab ada pomen yang reka kata skrin rosak. Biarlah kalau orang nak kata tak pandai pun. Doktor pun ada yg pakar saraf ada yang pakar bius, ada yang pakar tulang.. Kemahiran, pengetahuan dan pengalaman tak sama. Yang pasti, walaupun ada satu-satu kes tu yang kita tak berjaya setelkan sekarang, pasti ada satu ilmu baru yang kita dapat. Macam atlit, ikut hukum adatnya kita akan makin mahir bila buat sesuatu tu berulang kali. Litar dan rupa bod tu pun terhafal secara otomatik bila buat banyak kali. Sedikit kata-kata motivasi kepada diri sendiri dan rakan-rakan seperjuangan di luar sana kihkihkih...





IPB: 1-876-467-13
MB: 1-875-581-14

Alhamdulillah.. Wallahualam

No comments:

Post a Comment